Kategori: Ukategorisert

Lære seg orientering

Orientering handler ikke bare om å løpe fra et sted til et annet så fort som mulig. Det som er viktig når en underviser orientering er å få alle elevene til å forstå at kartet og virkeligheten faktisk henger sammen. Det gjelder å forsøke å få hver elev til å kjenne at en vet hva en holder på med, enn å bare løpe en løype så raskt som mulig. Da kommer eleven også til å oppleve orientering som noe kult. Kunnskaper om å forstå og bruke kart er en viktig ferdighet som eleven kan ha stor nytte av på mange måter senere i livet. Ta altså vare på sjansen du har som lærer og gjennomfør en pedagogisk, nøye planlagt undervisning i orientering!

Når en lærer seg å orientere er det en fordel å begynne i et kjent område som for eksempel på skolegården. Det miljøet passer utmerket for å lære orienteringens grunnelementer. Da behøver ingen være redde for å gå seg vill og læreren kan lett koordinere og hjelpe gruppen. Det er bra at begynne leksjonen med å repetere hva et kart er og hvordan en tolker det, men orientering er en ferdighet som best læres ved å prøve selv praktisk. Videre følger noen begrep som det lønner seg å trene på helt fra starten av. Instruer først elevene til å konsentrere seg på noe eller noen av disse delmomentene og spør elevene hvordan det har gått etter at de har løpt ferdig.

Orientere kartet betyr å hele tiden ha kartet vendt riktig retning. Når du selv roterer kroppen, bør du også rotere kartet sånn at det du har rett foran deg i virkeligheten også er rett foran deg på kartet. Dette kan gjøres både med og uten kompass. Har du et kompass, vender du kartet sånn at kartets linjer mot nord viser samme retning som kompassnålens røde del. Uten kompass må en bruke karttegnene for å hele tiden ha samme detaljer foran deg både på kartet og i virkeligheten.

Tommelgrep er en metode for å lettere følge med på hvor en er på kartet. Dette innebærer at en hele tiden holder tommelen der en er på kartet. I og med at en hele tiden roterer kartet når en holder det, må en også hele tiden brette kartet for å både ha kartet vendt mot nord og ha tommelen der en befinner seg.

Å forstå karttegnene er blant det viktigste når en lærer seg å orientere. Det lønner seg å forklare elevene hva som finnes på kartet og hva som ikke finnes. Et orienteringskart er alltid tegnet i fugleperspektiv og med hjelp av logiske karttegn som alle kan forstå.

Et veivalg bør alltid gjøres før en beveger seg mot neste post. Orientering er ikke å planløst virre rundt omkring, men å alltid ha bestemt seg hvordan en vil løpe og siden gjennomføre sin plan. Ofte finnes det flere mulige ruter til neste post og da bør orientereren kunne velge hvilken som er den som raskest mulig tar en fram til målet.

Om din skole har tilgang til kompass er dette en fordel. Det gjør det enklere for eleven å forstå hvordan en skal orientere kartet. En nybegynner i orientering klarer seg allikevel utmerket uten kompass, om en bare lærer seg å orientere kartet ut i fra hva en ser i terrenget. Å ta kompasskurs og løpe eller gå i en viss retning i terrenger er noe som en rekker å lære seg senere om en blir inspirert til å fortsette med orientering. I nybegynnerundervisningen er denne ferdigheten ikke nødvendig.

Å lese kartet i fart er noe som eliteorienterere selvfølgelig bør kunne, men når en lærer seg å orientere er det viktig å stoppe opp og ta den tiden som trengs for å lese kartet. Om en kjenner at en behersker basiskunnskapene kan en utfordre seg selv med å forsøke å plukke opp den informasjonen fra kartet som trengs uten å stoppe opp. Dette gjør orienteringen mye smidigere. Men det er lettere sagt enn gjort!

Kartets tegn
Kategori: Ukategorisert

Kartets tegn

Ettersom det er veldig viktig å forstå at kartet og virkeligheten faktisk henger sammen, bør eleven vite hva som finnes på kartet og hva som ikke finnes på kartet. Da behøver en å forklare hvilke ulike ting som er tegnet. Eleven klarer seg med å kunne de vanligste karttegnene for å kunne prøve seg på orientering. Kartene som brukes på konkurranser bruker internasjonale symboler, så for eksempel en stein ser lik ut på et kart både i Norge og Australia.

Kartet er alltid et forminsket bilde av virkeligheten tegnet fra fugleperspektiv. Det som finnes på kartet kan variere smått avhengig av hvilken type kart det er. På et kart over skolegården kan for eksempel benker og basketballstativ finnes, selv om de ikke tegnes på et orienteringskart over et skogsområde.

Kartets farger:

Det hvite på kartet beskriver «vanlig» skog med relativt god fremkommelighet, ikke verken spesielt tett eller åpent.

Grønt på kartet betyr at skogen er så tett att det tar lengre tid å ta seg frem. Med grønt markeres også trær, busker, hekker og planter. Olivengrønn farge betyr privat tomt og det er alltid forbudt å løpe der.


Gult står for åpen mark der det vokser få eller ingen trær. Gult kan vara f.eks.. plener, hogst og åpne bergknauser.


Med brun farge markerer en høydekurvene, som viser høydeforskjellene i terrenget. Jo flere brune linjer, desto brattere og høyere bakke. Også f.eks, groper samt åpne asfalt- eller grusflater er brune på kartet.


Blå farge representerer ulike former for vann eller lignende som er bløtt, som sjøer, myrer, elver eller bekker.


Svart farge brukes for å beskrive virkelig mange ulike ting på orienteringskartet. Det er fysisk harde detaljer i naturen, som stup/skrent og steiner, men oftest er det noe som mennesker har bygget eller gjort i stand. Dette kan vara f.eks. hus, stier, gjerder, murer mm.


Øvrige tegn og begrep

Fiolett brukes for å markere løypen og postene. Startpunktet er alltid tegnet som en trekant. De ulike postene en skal besøke er markert som sirker og målet er to sirkler inne i hverandre.



Skalaen forteller om hvor mye kartet har blitt forminsket sammenlignet med virkeligheten. En vanlig skala i orienteringskonkurranser  er 1:10 000 og da er 1cm på kartet 10 000cm, eller 100 meter i virkeligheten. På kart over skolegårder kan skalaen være betydelig mindre, for eksempe 1:1000, der 1cm på kartet er 10 meter i virkeligheten.

Postbeskrivelse bruker for å tydeliggjøre eksakt hvor posten finnes. Dette trenger ikke en nybegynner å legge så mye vekt på å lære seg. Det som er lurt å legge merke til er at hver post har sin egen kode, som kommer frem på postbeskrivelsen. På denne måten kan en være sikker på å ha stemplet på rett post. På eksempelet nedenfor er f.eks. koden på førsteposten 101. Tilsvarende er koden 178 på 7.post. Postbeskrivelsen nedenfor er en høyt detaljert postbeskrivelse som ikke er fullt så relevant i en skolegård.

Kategori: Ukategorisert

Skoleorientering

For å hjelpe skolene i Halden og Aremark med å undervise i orientering har Halden Skiklubb laget orienteringskart over de fleste av skolene, blant annet gjennom et skoleprosjekt som er støttet av Sparebankstiftelsen og HSK-stiftelsen. Vi har også laget noe opplæringsmateriell.

Kartene og materiellet er helt gratis å laste ned og bruke i undervisningen. Kartene ligger tilgjengelig i en nasjonal base over skoleorienteringskart der det også ligger løypeforslag for mange av våre kart.

Skolebesøk 

Gjennom skoleprosjektet har vi besøkt mange av skolene (i hovedsak 5. - 7. trinn, men også ungdomsskoler), og dette er noe vi forsatt tilbyr om det er skoler som som ønsker hjelp til undervisningen. Ta i såfall kontakt med vår ungdomsavdeling (UFO).

Løpe orientering?

Hvis du synes orientering høres spennende ut (det er det!!) så har vi ukentlige treninger som du kan delta på.

Se presentasjon av vår ungdomsgruppe UFO!