Fjelltur UFO 96-97

Spiterstulen

Denne gangen var det 13- og 14-åringene som skulle på fjelltur. Vi var klare for fire dager fylt med mange spennende utfordringer og både morsomme og slitsomme opplevelser.

Vi dro direkte fra O-festivalen på søndag. Klare for 4 spennende dager. Da vi kom fram til Spiterstulen Turisthytte var det på tide med romfordeling etterfulgt av en god middag. Alle var skuffet over at vi ikke fikk bade i svømmebassenget den kvelden siden det var stengt, men det ble glemt etter en koselig kveld.

Neste morgen var det tid for brevandring på Eventyrisen. Turen begynte kl. 10.00, og da fikk vi seler og brodder som vi skulle bære med oss i sekken på veien opp til Svellnosbreen. I matpausen fikk vi se et sjeldent syn, breførerne Ane og Mattias hadde heller aldri sett et så stort snøras før. Men ikke nok med det...
Da vi hadde kommet litt ut på breen begynte det å tordne, regne og lyne, og vi måtte søke tilflukt i en hule inne i breen. Alle måtte åle seg gjennom en liten hule, noe som noen av de voksne hadde litt problemer med. Videre gikk ferden gjennom  en ny hule, og så videre ut i det litt lettere regnværet og ned til turisthytta med det varme bassenget og en enda varmere dusj. Dette syntes noen av jentene det var veldig behagelig å benytte seg av.

Neste dag var det tid for Galdhøpiggen! Alle var i gang ca. 09.15 og la i vei mot toppen. På et stoppested fant Jørn ut at Nina hadde gjemt bort sin store pakke med kjeks, og at hun i stedet spurt andre om de ville dele... ( Fy Nina. - Fra Karoline). Etter en lang og slitsom tur kunne vi endelig skimte hytta gjennom tåken som lettet etter hvert.
Et par photoshooter og en spisepause senere var alle på vei ned, og 2 timer senere hjemme på Spiterstulen.
Siste kveld gikk med til bord-tennisspilling, Spania-Portugal fotballkamp og litt prating med Ane, Karl og Jørn Kristian som jobbet der.

Onsdag skulle vi til Sjoa Rafting for å juve og rappellere. Alle fikk på seg våtdrakter, seler og hjelmer. Da så vi bra ut. Du også Astrid! Gjennom skogen gikk vi i våre trange drakter, klare for hva det nå måtte være. Første stopp var et lite "isbad" og 3-meteren. Dette klarte alle med glans, bortsett fra litt nøling bakerst i rekka... Videre til 7-meteren var det ikke alle som var like tøffe. Dette pga. LITT for kaldt vann, ikke ville ha hodet under vann og høydeskrekk. Og noen synes det bare var for skummelt. Så var det tid for rappellering, noe som de fleste gjorde. Dette var veldig tøft og skummelt, klippen var faktisk 25 meter høy! 10-meteren. dette var bare for de tøffeste av de tøffe. Morten, Petter, Karoline, Gina og Håkon var blant disse. Resten var publikum og heiet. Veien tilbake til bilen var våt og kald, men alle kom trygt tilbake uten å ha hoppa på steiner, tryna ned bratte bakker, eller falt ned rappelleringsklippen. Takket være dreadshead Bjørn og krølltopp Estavan.

Da alle kom fram begynte vi å skifte. Utrolig nok fikk alle 14 plass til å skifte i minibussen Jørn hadde leid.
Etter en god middag, og litt bading i den ALTFOR varme stampen og 20 iskalde dukkerter i elva for Synnøve og Gina sin del, var alle klare for den tøffe natten i lavvoen. Det ble nemlig iskaldt i løpet av natten, så flere av ungdommene våknet på natten og måtte kle på seg mer. Heldigvis tinte vi i solen som skinte dagen etter.

Det var nemlig tid for Rafting på torsdag. Sammen kjørte vi til Ottaelva, og fikk til og med en liten safariopplevelse på veien. Noen lamaer var nemlig på vei til nytt beite og dette førte til mange "Aw" og "Så søt!". Senere ble alle delt inn i grupper, og forklart hva vi skulle gjøre. Endelig var alle i båten og etter hvert var det på tide med en dukkert i den kalde elva. De tre båtene hadde forskjellige leker som fikk UFO-ene ut i vannet. Mot slutten av raftingen var det på tide å dytte uti lederne. Eller, kanskje vi heller burde kalle det et FORSØK. Så var det bare å skifte, si hade til de kule guidene for turen og sette seg i bilen.

Veien tilbake var full av allsang, prating, musikk, spising og litt soving. Alle i bussen kan ganske sikkert Ali Kaffe – reklamen nå!

Hilsen Nina & Karoline

Jørn og jenteneBrevandringUt på tur!UFO-gjengen på toppen av Galdhøpiggen.Fine i våtdrakter!Rafting var en kul opplevelse.