Intern kommunikasjon
Generelt
Halden Skiklubb har utvalgte kommunikasjonskanaler for å lette formidlingen av informasjon til medlemmene i klubben. Dette gjelder spesielt informasjon om:
- påmelding
- informasjon
- diskusjon
til treninger, samlinger og arrangementer.
Klubbens kommunikasjonskanaler i dag er SPOND, Eventor, e-post og Google-drive. Under følger en kort beskrivelse for bruk av disse kanaler.
SPOND
Informasjon om trening og aktiviteter
SPOND er klubbens medlemsregister, det betyr at alle eksisterende aktive medlemmer er registrert og tilordnet en medlemsgruppe i SPOND.
Nye medlemmer melder seg inn direkte i SPOND, registrerer seg med mobil og e-post, velger undergruppe og oppretter der automatisk sin bruker i SPOND. Les mer om innmelding her: Bli medlem!
For å ta i bruk SPOND, gjør følgende:
- Last ned SPOND som app (i app-shopen på mobil) eller åpner SPOND via link i nettleser (Login or Sign Up to Spond).
- Logg deg inn med din e-post eller mobilnummer. (Velg "glemt passord" om du mangler passord)
- FERDIG, du kan ta i bruk SPOND. OBS! Husk å velg under innstillinger, om du vil motta varslinger på mobil eller ikke.
Hvis du får problemer med å logge deg inn, ta kontakt med medlemsfører: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. og oppgi e-post og mobilnummer ditt.
SPOND har medlemsgrupper for barneidrett, UFO, junior, voksne og pensjonister, i tillegg har vi medlemsgrupper for ski og sykkel. I gruppen barneidrett og UFO sendes ut all informasjon om trening, samlinger og arrangementer, som er aktuell for denne aldersgruppen. I gruppen junior, voksne og pensjonister, ski og sykkel skjer det svært lite og benyttes bare, hvis informasjonen bare gjelder denne gruppen.
I SPOND finnes det en egen undergruppe for TRAINING. Her legges det ut alle klubb-treninger for de fra 17 år og invitasjoner til samlinger, løp og klubbarrangementer. Vi anbefaler at alle, som deltar på klubbtreninger, klubbsamlinger og/eller regionale/nasjonale løp, å melde seg inn i denne gruppen. Her inviteres til alt fra bredde-styrke til , samlinger, natt-orientering og elite-sprint-treninger. Alle treninger er åpne for våre medlemmer. For å være med i denne gruppen må hvert medlem aktiv melde seg inn i denne SPOND-gruppen. Dette gjøres i SPOND app ved å velge "GRUPPER" og "Skriv inn kode".
Koden er: MMRBZ
OBS! Du trenger ikke å bruke SPOND-appen, hvis du ikke har behov for for å motta informasjon om trening, samlinger eller andre treningsrelaterte klubbaktivteter. Klubben benytter også SPOND til å sende ut medlemsfaktura eller relevant informasjon til alle medlemmer, f.eks. om kakefest, salgskvelder e.l. For medlemmer uten bruker i SPOND sendes denne informasjon via SPOND per e-post. Det vil si at du vil motta en mail, utsendt fra SPOND. Du trenger ikke SPOND for å lese informasjonen eller betale medlemsfaktura.
Utsending av informasjon
I dag skal all kommunikasjon (deling av informasjon) gå via SPOND.
Her kan det benyttes de opprettete medlemsgrupper, hvor en kan velge "innlegg" eller "melding". Her kan man dele informasjon til den utvalgte medlemsgruppen. Denne funksjonen krever de rette rettighter i den aktuelle gruppen.
Når det gjelder informasjon, som sikter mot flere medlemsgrupper, finnes det ikke noen funksjon i SPOND app i dag. Her kan man bruke SPOND Club. Velg rett innlogging til dette her: Login or Sign Up to Spond Man benytter samme bruker som i SPOND app. Velg funksjon "Meldinger" og "Ny melding". Husk at en slik melding vil alltid mottas hos medlemmene med avsender "Halden Skiklubb". Meldingen kan besvares til avsenderens registrerte e-post (husk å krysse av for det), men vil ikke være synlig for mottakere.
Ved siden av utsending av informasjon kan SPOND Club også brukes til fakturering av deltageravgifter og oppretting av klubb-arrangementer. Klubb-arrangementer brukes, når det gjelder flere deltagere enn i en medlemsgruppe. Funksjonen skiller seg fra arrangementer i SPOND-app ved at mottakere ikke kan se, hvem som er invitert/har svart og det er ingen mulighet å velge oppgaver eller kommentere.
For å ta i bruk funksjonene i SPOND Club trenger en ekstra rettigheter. Ta kontakt med medlemsfører: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. for å få tildelt disse.
Eventor
Når det gjelder påmelding til interne klubbaktiviteter som samlinger, turer og konkurranser benytter klubben Eventor.
Link: Eventor - Aktiviteter
For å registrere seg på klubbaktiviteter i Eventor trenger man å logge seg inn i Eventor med sin personlig bruker. Man bruker samme innlogging som til påmelding av løp. Hvis du har glemt passordet, så velg under innlogging "Glemt passord".
E-post
Noen ganger kan det være behov å sende ut informasjon via e-post. For dette har Halden Skiklubb behold flere Google-grupper for å lette formidlingen av informasjon til medlemmene i klubben. En gruppe er en samling e-postadresser samlet under én adresse. Ved å sende en e-post til denne ene adressen vil e-posten automatisk sendes videre til alle e-postadressene som er medlemmer av gruppen.
Hvem kan sende til e-post til gruppene?
Kun medlemmer av ei gruppe kan sende e-post til gruppa. Sender man e-post fra en e-postaddresse som ikke er medlem av gruppa, blir e-posten automatisk avvist.
Halden SK sin grupper
For å se gruppens e-postadresse: Klikk på gruppenavnet og velg "Info" i venstremenyen.
Liste | Hvem gjelder listen for |
Medlemmer | Alle våre medlemmer. Tilnærmet alle som er medlem i øvrige lister er også medlem i denne listen. |
DH17 | Satsende løpere (17 år +), ledere og andre interesserte |
Coolchicks | Kule damer (typisk de som også er under DH17-lista) |
Gutta | Gutta (typisk de som også er under DH17-lista) |
Påmelding/avmelding
Påmelding, avmelding og endringer kan gjøres ved å klikke på gruppenavnene over (du må være pålogget med en Google-konto), eller ved å sende en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Det er kun gruppa "medlemmer" som er åpen for alle medlemmer. I øvrige grupper må man oppfylle nevnte kriterier for å bli medlem. Spør om du er usikker :-)
Administrasjon
Om du ønsker tilgang til å administrere en eller flere av gruppene sender du en e-post til Marius Bjugan, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..
Forutsetningen er at du har en google-konto som kan legges til som administrator for gruppa. Alle som har gmail.com-adresse har en Google-konto. Har du ikke gmail.com-adrese kan du opprette en Google konto ved å bruke din eksisterende e-postadresse. Det betyr ikke at du må opprette en gmail.com-adresse eller bruke Google sin e-postløsning. Velg "Bruk den nåværende e-postadressen min i stedet" i registreringsprosessen.
Google Disk (Drive)
Halden Skilkubb bruker Google Disk til å dele dokumenter og filer. Hvert styre i klubben har en egen drive, som bare er tilgjengelig for registrerte medlemmer av styret. Er du medlem i styret, men har ikke tilgang til styrets filsystem, send du en e-post til Marius Bjugan, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..
For klubbens medlemmer har vi etablert en egen drive - HSK - Alle. Her finnes kart til alle treninger, løpe-testresultater, presentasjoner fra fellesmøter, reiseregningsmal og prosjektveileder.
For å få tilgang til drive trenger du en google-konto. Alle som har gmail.com-adresse har en Google-konto. Har du ikke gmail.com-adrese kan du opprette en Google konto ved å bruke din eksisterende e-postadresse. Det betyr ikke at du må opprette en gmail.com-adresse eller bruke Google sin e-postløsning. Velg "Bruk den nåværende e-postadressen min i stedet" i registreringsprosessen.
For å få tilgang til HSK - Alle sender du en e-post til Marius Bjugan, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..
Politiattest ? hvem?
Retningslinjer for Halden Skiklubb
Disse retningslinjene beskriver hvem vi mener trenger å vise frem politiattest. Avvik og unntak kan forekomme.
Disse retiningslinjene supplerer informajon gitt på NIFs internettside om politiattester, http://www.nif.idrett.no/t2.aspx?p=75631. Der finnes bl.a. informasjon om hvordan politiattester med anmerkninger behandles, hva som gjøres hvis en person ikke ønsker å innhente politiattest, og hvordan informasjon om fremvis attest tas vare på.
Halden SK vil kreve politiattest fra følgende:
- Ansatte som har trener-/lederoppgaver ovenfor mindreårige (opp til 18 år).
- Personer som leder ukentlige treninger for mindreårige.
Dvs. alle instruktører i barneidretten, alle trenere for UFO og alle som regelmessig gjennomfører trening for juniorene.
- Personer som reiser regelmessig som trener/leder til helge-samlinger og/eller løp over en helg, med samme utøvergruppe (eller deler av samme utøvergruppe)
- Personer som reiser som trener/leder til samlinger og/eller løp når det er snakk om 5 eller flere dager i strekk (4 eller flere overnattinger).
Som trener/leder regnes den som har ansvaret for en gruppe mindreåringer. Dette innkluderer f.eks. reiseleder som organiserer samkjøring i biler/overnatting etc., lagleder i stafetter og medfølgende foreldre på f.eks. hovedlandsleir.
Personer under 15 år skal ikke levere politiattest.
Halden SK vil ikke kreve politiattest fra følgende:
- Personer som sitter i styrer og som ikke har direkte kontakt med mindreårige.
Dvs. tillitsvalgte i barneidrettsgruppa, UFO-gruppa, O-gruppa og Ski- og Sykkelgruppa som ikke har direkte kontakt med mindreårige, men "bare" administrerer.
- Personer som er trener/leder på kun et helgearrangement i året.
- Personer som er trener/leder for enkel trening eller dagsarrangement en eller noen ganger i året for samme utøvergruppe (eller deler av samme utøvergruppe). Dette inkluderer f.eks. step-in instruktør for barneidretten/UFO/O-gruppa, foreldre som er med på dagsarrangementer, personer fra andre idrettsforeninger som gjennomfører treninger.
- Medlemmer av en uttakningskomite som ikke har trener/leder-funksjon.
- Foreldre eller tillitsvalgte som er sjåfører for egne og andres mindreårige, etter avtale med deres foreldre/foresatte. (F.eks. fellesavreise fra Hjortsberg til O-løp krever at foreldre/foresatte til en mindreårig har kontakt med sjåføren.)
- Foreldre eller tillitsvalgte som stiller opp som supportere. F.eks. foreldre som ser på hovedløpet eller Junior-NM.
Styret i Halden Skiklubb
2008-11-20
Krav om politiattest i Halden Skiklubb
Styret i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) vedtok 10. mars 2008 at hele norsk idrett skal kreve politiattest mot seksuelle overgrep mot barn. Ordningen gjelder for alle som skal utføre oppgaver som i vesentlig grad innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming. Ordningen trer i kraft 1. januar 2009.
I Halden Skiklubb blir ordningen håndtert på følgende måte:
Alle ansatte og frivillige som skal utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming skal fremskaffe politiattest.
Politiattest – hvem? Retningslinjer for Halden Skiklubb
Dette gjøres i samråd med styreoppnevnt ansvarlig for ordningen:
Guro Bryggen
e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
telefon: 901 04 911
Vara:
Pål Backstrøm
e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
telefon: 41 66 79 73
Begge representanter har taushetsplikt overfor uvedkommende i forhold til de opplysninger de får kjennskap til.
Politiattesten inneholder kun opplysninger om personen for tiden er siktet/tiltalt eller tidligere ilagt forelegg/dømt for brudd på bestemmelser i straffeloven om seksualforbrytelser overfor barn. Halden Skiklubb har ikke anledning til å be personen om å innhente politiattest for andre straffbare forhold. Innhenting av politiattest er gratis.
Innhenting på en-to-tre:
1: Søknaden om politiattest fylles ut av Pål og den søknaden gjelder for, og undertegnes av begge (og av foreldre/foresatte hvis den søknaden gjelder er under 18 år). Pål sender søknaden til politiet.
2: Politiet sender attesten som ordinær post til den søknaden gjelder for. Den sendes ikke til Halden Skiklubb.
3: Den søknaden gjelder for, skal framvise sin politiattest til Pål. Halden Skiklubb skal ikke lagre attesten, men kun få den framvist til gjennomsyn.
Personer som ikke har fremvist politiattest uten merknad, kan ikke settes til oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming.
Du kan lese mer om ordningen og hvordan den håndteres på http://www.idrett.no/politiattest
Train in Halden
Halden Skiklubb wishes you and your club/your national team welcome to train in Halden.
General
Halden Skiklubb is offering some training packages twice per year (Easter & Summer packages) which consist of 6-10 different trainings with markings in the terrain and are available during 4-8 weeks.
Now the Summer O Package 2024 is ready!
The package will be available from June 25th until Spetember 2nd.
Map sales using our webshop:
The maps with courses will be ordered using the site: haldensk.omaps.io
Ordered maps can be collected at Halden Huset, Alfheimveien 30, 1779 Halden (Pick-up point is a map box near the front door). The price is 60 NOK/ training.
For other inquiries, contact Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Some additional information:
All the trainings are on Livelox for route comparison (QR-code on map).
Please, only use the parking marked on the map (QR-code on map).
Maps should be ordered 5 days before arrival to guarantee they will be ready. IMPORTANT: WE ARE NOT PRINTING MAPS FROM 20th-28th JULY, NOR 1st-15th AUGUST DUE TO VACATION.
If you notice any flags are missing during your training, please notify Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
If you would like to come for training in Halden out of the dates when the training packages are available, please contact us to get information about which trainings (with or without markings) you could use during your stay. Here you will get an overview of the active trainings in Halden: trainings overview (please notice that only HSK members have access to the files)
It is possible to train on maps the whole year except the first weekend on October 5. - approximately the end of November, due to hunting in the terrains.
After October 21, some of our terrains can be available, if the hunting is finished there, but we are not able to promise anything in advance even if during working days (Monday-Friday) there is normally not any hunting anymore.
Please always follow our instructions about parking and do not run over fields (cultivated land, symbol 415, is out-of-bounds). In the case of bigger groups (20+), it might be difficult to provide access to some of training areas due to limited parking possibilities and agreements with the landowners. Please check with us before entering the training.
We do not sell maps that belong to other clubs.
GPS tracking
Loggator can offer live GPS tracking for some training groups. To find out more, please contact Lacho Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..
Prices:
- With control markings: NOK 60 per person&training
- Without control markings: NOK 40 per person&training
- VIPPS: #99224
Order the trainings by email to Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. who can print the maps for you and agree where in Halden you will be able to pick them up. Please note that we cannot send any pdf-files and that we need to receive your order no later than 10 days prior to your arrival.
Please, never use our maps without informing us and without paying for them.
Accommodation
There is limited availability at our clubhouse at Høiås for 150NOK per night and person (minimum price is 500NOK/night)
There are 8 beds (bunk beds) in one room and also some extra mattresses and a small kitchen. You are responsible for the cleaning at the end of your stay.
Check availability (please click on "Høiås - Anneks (utleie/møterom)" on the left side). Utleid = rented.
Make a reservation by contacting Bård Laukvik (Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., +47 91873272)
Other accommodation:
Gimle IFs clubhouse
https://www.visitoestfold.com/en/halden/Accommodation/
Updated 15.01.2023